22.9.2007

-1,6 kiloa!

Torstaina tuli kaksi painonvartijaviikkoa täyteen ja kiloja oli huvennut yhteensä 1,6 kiloa. Olen aloitukseen ihan tyytyväinen.

Tuo painonvartijoissa laihduttaminen sopii minulle. Toki voisin halvemmalla pitää itsekseni ruokapäiväkirjaa, mutta tarvitsen sitä, että joku toinen punnitsee minut. Se että joku toinen näkee painoni, on minulle tarpeellinen motivointi ruokien ylöskirjaamiseen. Itse asiassa tässä laihduttamisessa huomaan, että tuo ruokien ylöskirjaaminen on se asia missä laiskottelen helpoiten. Jaksan kyllä kytätä herkkujen syöntiäni, mutta en aina välttämättä sitä arkiruuan syömistä, joten päivään kertyy niistä yllättävän helposti ylimääräisiä kaloreita, vaikka käyttäisikin vähärasvaisia aineksia.

Laihduttaminen niinkään ei ollut minulle koskaan ongelma, vaan kevyemmän painon ylläpitämien. Nyt taisin liittyä paikkareihin ainakin neljättä, ehkä jopa viidettä kertaa, ja kerta kerralta olen painavampi. Ensimmäisestä kerrasta taidan painaa n. 20 kiloa enemmän, toki olen välillä laihtunutkin ihan reilustikin.

Olen ollut kuopuksen kanssa kotona reilun vuoden ja sinä aika olen kerännyt n. 13 lisäkiloa. Raskauskilot karistin muutamassa viikossa vieläpä seitsemän kiloa miinuksen puolelle, joten nämä saavutetut kilot ovat ihan kotonaolokiloja. Suurimman osan taisin saada aikaiseksi viime syksynä syömällä vähintään kilon suklaata viikossa. Se oli sitä aikaa, kun imetin täyspäiväisesti eikä ruuanlaittoon ollut aikaa, mutta suklaata oli nopea kaivaa kaapista pahimpaan nälkään. Äitiysavustukseen pitäisi kyllä kuulua ilmainen ateriapalvelu ensimmäisen puolen vuoden ajan, jotta pienten lasten äidit saisivat terveellistä ja täyspainoista ruokaa säännöllisesti. Siitähän olisi hyötyä ihan kansanterveydellisesti.

Herkuista en ole kyllä tyystin luopunut tämän laihdutuksen aikana. Meillä on ollut tapana käydä työviikon päätteeksi perjantaina saunassa ja saunailtaamme on aina kuulunut olut ja pizza. Saunaoluesta luovuin, mutta pizzasta en. En pidä sitä pahana, että syön säännöllisesti sen yhden pizzan viikossa, jos muuten tarkkailen syömisiäni ja juomisiani. Oluen tosiaankin vaihdoin vissyyn ja lightlimsaan, joten onhan sekin jotain. Olutta juon toki edelleen silloin tällöin, jos pistetilanteeni niin sallii.

Tänään onkin sitten hurvittelun ja houkutusten ilta! Tilkkujen yötä vietetään pääsääntöisesti tänään ja ainakin Helsingissä on tarjolla kaikenlaista herkkua nyyttikestihengessä. Toivon, että itsekurini jaksaa ohittaa kalorisimmat herkut ja sallii minun syödä vain niitä kevyimpiä, joita itse ainakin olen viemässä. Niin tai näin, pisteitä en jaksa julkisesti laskea, syön sitten loppuviikon (painonvartijaviikkoni päättyy torstaina) pikkaisen kevyemmin. Hauskaa Tilkkujen yötä kaikille innokkaille kutojille ympäri Suomen!

Ei kommentteja: